Ansvar for opplæringen

Jeg er en av de på arbeidet som har kjørt truck lengst, og har mange års erfaring bak meg nå. Det gjør at jeg som regel har litt ekstra ansvar når vi får nye medarbeidere. Som regel er det ikke uerfarne trucksjåfører vi får inn, og de har som regel også noe erfaring bak seg. Man får jo helle ikke trucksertifikatet i posten heller, og det er både teori og praksis man må bestå for å få lov til å arbeidet med truck. Så det jeg gjør i forhold til opplæring består mye av å gjennomgå de rutinene vi har utviklet for arbeidsplassen vår. Alle arbeidsplasser skiller seg litt fra hverandre, og derfor er det greit å gå gjennom ting i begynnelsen, slik at alle har en klar formening om hvordan ting skal gjøres.

Da jeg regelmessig har slike opplæringen skal jeg nå sette opp et litt mer fastsatt opplegg. Det gjør at jeg ikke slipper å bruke tid på å planlegge ting hver gang en nyansatt starter, og alle får den samme treningen. Det er et arbeid som er underveis, jeg har inkludert en liten morsom video jeg fant på YouTube. Den går på såkalte ”truck fail”, altså hvor trucksjåfører har vært meget uheldig i det de gjør. De fungerer også som perfekte eksempler på hva man ikke bør gjøre, og hva som kan skje dersom man ikke tar sine forholdsregler eller ikke er konsentrert på arbeid. En av de farligste tingene man kan gjøre som trucksjåfør er når alt går på autopilot. Da slutter man å tenke skikkelig gjennom hva man skal gjøre, og er når feil kan skje. Når man da sitter på en maskin som kan løfte noen tonn kan det bli alvorlige ulykker, og man kan enkelt ødelegge materiell og bygninger dersom man ikke er på vakt. Det er noe videoen viser ganske så tydelig.

Godt kameratskap
I opplæringen min setter jeg fokus på at ingen er perfekte, og det skal fortsatt være rom for å feile. Men det er ikke lov med slurv, og man skal alltid holde seg til prosedyrer og retningslinjer. Gjør man det sikrer man som regel seg selv og andre ansatte rundt en.

En av tingene som er flott med å ha opplæring på nye som begynner, er at det blir en god måte å bli bedre kjent på. Trivselsfaktoren på arbeid går mye på at man har det bra med menneskene en jobber med. Og når man skal tilbringe nesten 40 timer i uken sammen, er det viktig å bruke tid på å utvikle et godt arbeidsforhold. Man trenger ikke være bestevenner, naturlig nok, men verdier som vennlighet, profesjonalitet og at alle skal hjelpe hverandre er ting som jeg prøver å presisere.

I hele min karriere har jeg vært veldig heldig med kollegaer, og arbeidsplassen min nå er intet unntak. Derfor prøver jeg å gjøre mitt beste for at alle nye skal kunne ha den samme oppfatningen, og kunne glede seg til en ny arbeidsdag og uke.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *